Nyheder og presse
Del
Børn og unge
Bredde
Nyt fra DHF

Online værktøjer og inspiration til håndboldtræning i en corona-tid

Skrevet af Frederik G. Schmidt
18. feb 2021Kl. 11:00

Nedlukningen af Danmark og myndighedernes restriktioner fjerner muligheden for den almindelige håndboldtræning, men der er dog stadig mulighed for at holde håndboldformen ved lige med et stort udvalg af inspirationsmateriale, som vi giver et overblik over her.

Selvom det under en nedlukning kan virke som om, at den normale håndboldtræning er et stykke væk, har trænere og spillere – på alle niveauer - stadig mulighed for at deltage i en træning, hvor de kan være fysisk aktive i et omfang, der både hjælper fysikken, men som måske også holder motivationen oppe. Trænere og spillere på både bredde- og eliteniveau længes efter træning og kampe, men det er i denne tid vigtigt at alle væbner sig med tålmodighed. Tålmodigheden kan ifølge de talentansvarlige i Dansk Håndbold Forbund i sidste ende blive afgørende for antallet af skader og smittetilfælde:

”Vi er nødt til at respektere de gældende retningslinjer – uanset hvor meget vi alle savner håndbolden. Vi kan mærke iveren og ambitionerne hos alle i hele landet, men det er vigtigt, at vi ikke forcerer noget som helst. Det kan virke enormt frustrerende, når man ikke kan mødes til træning og kamp, men her skal både træneren og spillerne huske de langsigtede mål, hvor der efter nedlukning er god tid til at arbejde og udvikle sig som håndboldspiller,” siger talentansvarlig på kvindesiden Flemming Dam Larsen, der bakkes op af kollega og talentansvarlig for herresiden Bo Tolstrup:

”Jeg kan godt forstå alle de håndboldspillere, der er frustrerede over situationen. Vi er dog nødt til at tage hensyn til hinanden og vores fysisk, så vi undgår både skader og smitte. Vi kommer til at tage os god tid, når vi starter op igen. Det betyder blandt andet, at vi vil forsøge at være langt mindre selektive. Spillerne skal derfor nok få god mulighed for at vise sig frem, hvormed de ikke skal bekymre sig over alt den håndbold, de ikke dyrker lige nu. Indtil da opfodrer jeg alle til at finde inspiration i onlinematerialet fra blandt andre Dansk Håndbold Forbund og Team Danmark,” siger Bo Tolstrup.

Nedenfor finder du – uanset dit niveau og din alder - inspirationsmateriale til dig som er træner og/eller spiller. Materiale, der kan være med til at holde humøret og motivationen oppe:

DHF online træning
Er en side med god inspiration til online træning, der kan være med til at bibeholde kontakten på håndboldholdet. Her finder du både gode råd til online træning samt øvelsesvideoer.

Performance Profil 
’Performance Profil’ er en række håndboldrelevante træningsøvelser og tests, der er skabt af en række førende eksperter. Øvelserne skal motivere håndboldspillere – fra U15 op til og med A-landsholdene – til at dyrke fysisk og skadesforebyggende træning. Performance profil består af i alt otte tests (med dertilhørende supplerende træningsøvelser).

Handball Fundamentals 
’Handball Fundamentals’ er en Instagramprofil, der drives af Line Hovgaard-Hansen. Line er fysisk træner hos Team Danmark, og på profilen deler hun videoer med håndboldspecifikke øvelser.

Hjemmeøvelser fra Team Danmark
Team Danmarks fysiske trænere og fysioterapeuter har samlet en række øvelser, du kan lave derhjemme. Her finder du både basisøvelser og styrkeøvelser.  

Happy Sport 
’Happy’ står for ‘Health & Performance Promotion in Youth Sport’. Forskningsprojektet beskæftiger sig med skadesforbyggende træning. På deres Facebookside finder du en række videoeksempler på opvarmningsøvelser og øvelser med fokus på skadesforebyggende træning.

Forskellige fora på Facebook
Der findes en række Facebooksider med godt inspirationsmateriale. Det er dog vigtigt, at du altid kigger grundigt på formen og indholdet, så du passer på dig selv. Dansk Håndbold Forbund kan ikke stå inde for kvaliteten af indholdet på de forskellige fora, og derfor anbefaler vi jer at huske på tre ting, når I søger inspiration på nettet: 

  1. Tænk på hvordan I plejer at træne, så I har både opvarmning og afspænding/udstrækning med efter træning.
  2. Tilpas niveauet til dine spilleres træningstilstand, så I forbygger skader og har en god oplevelse.
  3. Husk den sociale del, så spillerne også føler sig set og hørt selvom det er online.

Vælg forbund

Luk
ANNONCE