Aktivering af dit partnerskab under slutrunder
Dansk Håndbold Forbund ønsker at inspirere jer, vores partnere, til i højere grad at aktivere jeres sponsorater under slutrunder. Derfor har vi udarbejdet denne manual, som har til formål at frembringe nye ideer for aktivering.
Sponsorater er et etableret markedsføringsværktøj, som i mange tilfælde udgør en essentiel del af virksomhedernes markedsføringsstrategi.
Anvendelsen af sponsorater er i stadig vækst, men i takt med væksten for sponsering og ikke mindst at priserne øges, opstår der et behov for at investere tid og tænke aktivering på nye måder for at få et optimalt udbytte ud af sponsoratet.
Ved at aktivere dit sponsorat fortæller du omverdenen, at du er sponsor i Dansk Håndbold Forbund (DHF). Dermed sikrer du, at dit produkt eller din virksomhed bliver koblet sammen med håndbolden og i højere grad bliver husket af partnere og forbrugere. Lykkes du med at kommunikere din relation til håndbolden, vil det være med til at styrke forholdet til dine sportsinteresserede målgrupper.
Eksponering
Et af de hyppigste motiver for at tegne et sponsorat er eksponering. Ved eksponering søger sponsoren typisk at gøre logo og budskab synligt og dermed skabe brandkendskab. Det kan ske gennem eksempelvis gulv-og reklamebannere, trøjesponsorater og buksesponsorater. Selvom forskningen indenfor markedsføring og neurovidenskab bekræfter, at øget og gentagen eksponering af logoer skaber top-of-mind kendskab, så har ren eksponering sine begrænsninger i forhold til at skabe en relation til målgruppen samt at overføre DHFs og landsholdenes unikke image og brandværdi til virksomhed.
Vil du have fuldt udbytte af eksponeringen, må du ud og investere tid i andre kommunikative parametre. Et af de mest effektive værktøjer til hurtigt og billigt at komme i kontakt med netop din målgruppe er gennem digital involvering.
Digital involvering giver unikke muligheder for at involvere målgruppen. Forbrugerne lever i høj grad på nettet. Det er dog ikke nok at udsende et link til hjemmeside og håbe på, at kunderne vælter ind. Involvering er nøgleordet. Med sociale medier kan du i højere grad komme i dialog med målgruppen. Du kan kombinere billeder, video og skriv, som du vil, og du kan hele vejen måle effekten af din digitale indsats. Du skal motivere målgruppen til at opsøge dit indhold på Facebook, YouTube eller Instagram. Det gør du lettest ved at skabe relevant indhold, som har en værdi for målgruppen.
Sådan starter du
DHF har en bred vifte af partneraftaler, som alle indeholder forskelligartede rettigheder. Nogle partnere har tilkøbt sig retten til at bruge billeder af landsholdsspillerne og spillernes navne. Dette er dog langtfra alle vores partnere, som kan tilgå denne rettighed.
Som et alternativ tilbyder vi nu alle vores alle vores sponsorer adgang til vores fotoarkiv på www.skyfish.com.
Arkivet indeholder 10 stemnings- og trøjebilleder til fri afbenyttelse til markedsføring på jeres digitale platforme. Alle billeder er håndboldrelaterede dog uden at indeholde en direkte relation til landsholdsspillernes navne eller billeder, hvorfor de kan bruges frit af alle sponsorer og være med til at skabe en relation til DHF på de digitale platforme.
Vi understreger, at retten til at bruge navne og billeder af landsholdsspillere stadig er forbeholdt partnere, som har tilkøbt sig retten til brugen af disse.
Log in til siden er:
Brugernavn: DHF-Partner@dhf.dk Adgangskode: clalgob2
Ydermere har vi listet nedstående forslag til opslag for online markedsføring på de sociale medieplatforme.
Status på kampe:
Vores erfaring er, at offentliggjorte kampresultater har en høj popularitet på de sociale medier målt på ”likes”, reach og kommentarer. Ved at lave et kampresultat-opslag i halvlegen eller efter kampen skaber du et forum, hvor håndboldinteresserede følgere kan få lov til at udtrykke deres meninger omkring holdene. Samtidigt kan du som virksomhed integrere eget logo i billedet og knytte dit brand tættere på håndboldlandsholdene og vores image. Dermed udnytter du som sponsor den goodwill, som holdene får, når de vinder.
Eksempel på Facebook-opslag:
JAAAAAAH DANMARK ER I SEMIFINALEN!!!!!
Konkurrencer:
Hvad enten vi taler Instagram, YouTube eller Facebook, så er muligheder for at vinde lækre håndboldpræmier altid en god opskrift for en opslagssucces. Som partner kan du udlodde håndboldbilletter, håndboldtrøjer (uden spillernavn) eller egne produkter. Populære konkurrencer i forbindelse med håndboldkampe kan være forbundet med fakta og ekspertise omkring landsholdene eller gætterier omkring kampresultater og målscoringer. Yderligere kan man som sponsor opfordre sine følgere til uploade håndboldrelateret materiale i forbindelse med konkurrencer.
Eksempel på ekspertise spørgsmål:
-
Hvor mange VM/OL/EM medaljer har damelandsholdet/herrelandsholdet vundet?
-
Hvem slog Danmark i OL-finalen i 2016?
-
Hvad var resultatet af Danmarks OL-finale sejr i 2016?
-
Hvad er det højeste antal landskampe, en dansk landsholdsspiller har spillet?
-
Hvad er målene på en håndboldbane?
Jo mere nutidige og relevante spørgsmålene er i forhold til landsholdet, desto mere vil sponsor kunne læne sig op af det landshold og mesterskab, som er i spil.
Eksempel på gættespørgsmål:
-
Måltips: Giv os dit bud på resultatet mellem Danmark VS. Rusland
-
Giv os dit bud på dagens halvlegsresultat
-
Gæt på dagens tilskuertal
-
Gæt mange frikast bliver der dømt til dagens kamp mellem Danmark VS. Kroatien
Eksempel på initiativer:
-
Send/upload et billede af din fedeste håndboldoplevelse for at deltage i konkurrencen om 4 stk. billetter til kampen mod Polen
-
Skab en konkurrence, som integrerer jeres produkt med håndbolden (Se Matilde Sports bottleflip challenge: https://www.youtube.com/watch?v=rgv9_lHyHHs)
-
Lav interne videoer med medarbejdere, som ønsker landsholdet held og lykke med kampen (Se BYGMAs Facebookhilsen): https://www.facebook.com/Bygma/videos/984918618301172/
Vi håber, at vores lille skriv har været med til at inspirere din virksomhed til bedre og mere effektivt at aktivere dit partnerskab i Dansk Håndbold Forbund.