Partnere
Del

Borup Kemi - håndboldens storsponsor

BORUP KEMI – HÅNDBOLDENS STORSPONSOR

Borup Kemi bruger en anseelig del af markedsføringsbudgettet på at sponsorere håndbold og har eller har haft sponsorater i TMS Ringsted, Viborg HK, Slagelse DT, AG København, KIF Kolding København foruden kvinde- og herrelandsholdet.

Det hele startede for 12-14 år siden med, at ejer og adm. direktør i Borup Kemi André Willers-Madsen og hustru talte om et projekt de kunne være fælles om, og der blev de hurtigt enige om, at håndbold var oplagt. Bosiddende i Ringsted og med venner og bekendte, der på den ene eller anden måde var involveret i TMS Ringsted, var valget også meget simpelt, og i løbet af kort tid var Danmarks største producent/tapperi af husholdningskemi til både dagligvare- og specialhandelen storsponsor i den midtsjællandske klub. Det skulle dog vise sig kun at være startskuddet til en lang række sponsorater i håndboldens verden.

Tv-eksponering
”Efter vi kom ind i TMS, begyndte vi at kigge nærmere på, hvor vi ellers kunne gå ind, hvor der samtidig var masser af tv-eksponering, så vi kontaktede Slagelse. De spillede desværre i blåt, og da vores logo er gult og grønt, syntes vi også, at vi rent visuelt skulle finde en eksponeret klub, der matchede vores farver bedre. Der var vi jo så heldige, at der er et hold, der hedder Viborg HK, som spiller i grønt, og som også var virkelig stærke,” indleder adm. direktør i Borup Kemi, André Willers-Madsen.

”På det tidspunkt havde Viborg Topdanmark som hovedsponsor og sad dermed på eksponeringsretten til midtercirklen. Hvis vi kunne få vristet den fra Topdanmark, ville vi gerne gå ind som sponsor i klubben. Det lykkedes efter et halvt års hårde forhandlinger. For 7-8 år siden blev vi så hovedsponsor sammen med et par andre virksomheder og er i dag den største sponsor i klubben,” fortsætter André Willers-Madsen.

Hvad kan et landsholdssponsorat?
Da Anja Andersen stoppede som træner i Slagelse, sagde Borup Kemi også farvel og gik ind i et større sponsorat af hele klubben i Ringsted og ikke blot eliteafdelingen. På det tidspunkt var LK hovedsponsor for herrelandsholdet, og André Willers-Madsen undrede sig over, at en så stor virksomhed med fabrik i Ringsted, ikke sponsorerede den lokale klub. Det begyndte at vække den adm. direktørs interesse for, hvad det er et landsholdssponsorat kan.

”Vi er meget glade for at være sponsorer for landsholdene – dels fordi det er en ære at hjælpe både herre- og damelandsholdet, og dels fordi det er nogle dejlige oplevelser, vi kan tilbyde vores kunder og samarbejdspartnere. Samtidig er det nogle fantastiske mennesker, der arbejder i DHF, og stemningen blandt sponsorerne har bare vist sig at være helt speciel,” fortæller Willers-Madsen, inden han afslører, at han efter adskillige år som sponsor i DHF netop har været tilskuer til sin første landskamp nogensinde:

Stort at hylde OL-guldvinderne
”Vi har så mange hold, vi er sponsorer for, så jeg har simpelthen ikke kunnet deltage alle steder. For et stykke tid siden sagde Helle (Rosenkvist Petersen, Key Account Manager i DHF, red.), at nu måtte jeg snart komme med til landskamp. Da jeg ikke er specielt begejstret for at køre bil i mørke, tilbød hun at komme og hente mig, og det er jeg meget taknemmelig for. Det var stort at være med til at hylde guldholdet og Pernille Blume, som også blev fejret. Der var vild jubel, og det gav noget ekstra, som ikke mindst må have psyket hollænderne lidt inden kampen,” beretter direktøren videre.

Borup Kemis partnerskab med DHF giver blandt andet ret til midtercirklen og eksponering på LED-banderne. Samtidig har man tilkøbt midtercirklen til landskampe i udlandet, når det har været muligt. Det er et sponsorat, der har været stor tilfredshed med i virksomheden, og selvom man godt kan drømme større, giver det ikke mening at have sit navn på trøjerne af både økonomiske og eksponeringsmæssige årsager da det nuværende partnerskab giver fuld valuta for pengene.

Smitter af på vores brand
”Nogle gange skal man også have en heldig hånd med det, man går ind i. Lige pludselig er der noget, der lykkes, og det gjorde det i den grad for herrerne under OL, og det smitter helt sikkert af på vores brand. Det er godt, at jeg ikke skal forhandle ny kontrakt lige nu,” griner André Willers-Madsen.

Virksomheden nåede også at blive engageret i hedengangne AG København, som manglede en hovedsponsor – et sponsorat som André Willers-Madsen ikke tøver med at kalde Borup Kemis bedste sponsorat til dato. Det gav de største oplevelser og det tætteste samarbejde, hvor det faktisk endte med, at målmanden (Steinar Ege, red.) blev ansat som leder af den norske afdeling af Scan Con Group, der er en virksomhed ejet af samme familie som Borup Kemi.

Med hjernen og hjertet
Klubejeren (Jesper ’Kasi’ Nielsen, red.) foreslog, at Borup Kemi blev hovedsponsor og spurgte, hvor meget Willers-Madsen ville betale. Han skrev så et beløb på en seddel, og det sagde Jesper Nielsen OK til. Som tiden gik, blev virksomheden større og større sponsor i AG København. Det partnerskab endte dog brat, da AG København gik konkurs. Man valgte dog at fortsætte i KIF Kolding København i forbindelse med Champions League, da man har meget forretning ude i Europa. Det niveau af partnerskaber Borup Kemi er landet på nu, er der, hvor virksomheden gerne vil være. Nu er både hjernen og hjertet med.

”Håndbold er en fantastisk sport at se på tv, og jeg har kun positivt at sige om sporten og vores engagement heri. Det er selvfølgelig også en af grundende til, at vi bruger så anseelig en del af vores marketingbudget på de her partnerskaber,” slutter André Willers-Madsen.

 

TILBAGE TIL INDHOLDSFORTEGNELSEN

Vælg forbund

Luk